3. Receptarea mesajului scris, din texte literare şi nonliterare, în scopuri diverse
Competenţe specifice | Conţinuturi asociate |
3.1 citirea unei varietăţi de texte literare sau nonliterare, demonstrând înţelegerea sensului acestora | - diferenţele dintre textele literare şi nonliterare; semnificaţiile/ sensul global al unor texte literare (populare şi culte, aparţinând diverselor genuri şi specii); structuri în textele epice şi lirice; texte nonliterare: mersul trenurilor, *programul de spectacol; - cartea - obiect cultural: *editura, colecţia*, asteriscul*, subsolul de pagină*; |
3.2 recunoaşterea modalităţilor specifice de organizare a textului epic şi a procedeelor de expresivitate în textul liric | - trăsăturile specifice celor două genuri (epic şi liric) în textele literare studiate; trăsături ale speciilor literare: nuvela, imnul; - structuri în textele epice (timp, spaţiu, modalităţi de caracterizare a personajelor, *procedee de legare a secvenţelor) şi lirice (concordanţa dintre forma grafică a poeziei şi ideea transmisă de aceasta; - procedee de expresivitate artistică (repetiţia fonetică/ aliteraţia, metaforă, hiperbolă; epitet, comparaţie, repetiţie, enumeraţie, antiteză) în textul liric; versificaţia (tipuri de rimă, ritmul, piciorul metric, tipuri de ritm); |
3.3 sesizarea corectitudinii şi valorii expresive a categoriilor gramaticale şi lexicale învăţate, într-un text citit | - categorii morfologice specifice părţilor de vorbire (actualizare şi conţinuturi noi): verbul, substantivul, pronumele, numeralul, adjectivul, adverbul, prepoziţia, conjuncţia, interjecţia; relaţii şi funcţii sintactice; raporturi de coordonare şi de subordonare în propoziţie şi frază; - rolul utilizării categoriilor morfologice şi sintactice într-un text; schimbarea semnificaţiei unor cuvinte în funcţie de contextul în care apar; relaţii de sinonimie, antonimie, omonimie şi polisemie într-un text dat; *unităţi frazeologice; - mijloacele de îmbogăţire a vocabularului (derivarea, serii derivative, compunerea, schimbarea valorii gramaticale sau conversiunea, împrumuturile); |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu