Receptarea mesajului scris

3. Receptarea mesajului scris, din texte literare şi nonliterare, în scopuri diverse

Competenţe specifice

Conţinuturi asociate

3.1 citirea unei varietăţi de texte literare sau nonliterare, demonstrând înţelegerea sensului acestora- diferenţele dintre textele literare şi nonliterare; semnificaţiile/ sensul global al unor texte literare (populare şi culte, aparţinând diverselor genuri şi specii); structuri în textele epice şi lirice; texte nonliterare: mersul trenurilor, *programul de spectacol;
- cartea - obiect cultural: *editura, colecţia*, asteriscul*, subsolul de pagină*;
3.2 recunoaşterea modalităţilor
specifice de organizare a textului
epic şi a procedeelor de expresivitate în textul liric
- trăsăturile specifice celor două genuri (epic şi liric) în textele literare studiate; trăsături ale speciilor literare: nuvela, imnul;
- structuri în textele epice (timp, spaţiu, modalităţi de
caracterizare a personajelor, *procedee de legare a secvenţelor) şi lirice (concordanţa dintre forma grafică a poeziei şi ideea transmisă de aceasta;
- procedee de expresivitate artistică (repetiţia fonetică/ aliteraţia, metaforă, hiperbolă; epitet, comparaţie, repetiţie, enumeraţie, antiteză) în textul liric; versificaţia (tipuri de rimă, ritmul, piciorul metric, tipuri de ritm);
3.3 sesizarea corectitudinii şi valorii expresive a categoriilor gramaticale şi lexicale învăţate, într-un text citit- categorii morfologice specifice părţilor de vorbire (actualizare şi conţinuturi noi): verbul, substantivul, pronumele, numeralul, adjectivul, adverbul, prepoziţia, conjuncţia, interjecţia; relaţii şi funcţii sintactice; raporturi de coordonare şi de subordonare
în propoziţie şi frază;
- rolul utilizării categoriilor morfologice şi sintactice într-un text; schimbarea semnificaţiei unor cuvinte în funcţie de contextul în care apar; relaţii de sinonimie, antonimie, omonimie şi polisemie într-un text dat; *unităţi frazeologice;
- mijloacele de îmbogăţire a vocabularului (derivarea, serii derivative, compunerea, schimbarea valorii gramaticale sau conversiunea, împrumuturile);

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu