Exprimarea scrisă

4. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse

Competenţe specifice

Conţinuturi asociate

4.1 exprimarea, în scris, a propriilor opinii şi atitudini- redactarea nuanţată în raport cu structura şi
motivaţiile personale; descrierea unor personaje sau
persoane considerate drept modele şi motivarea
opţiunilor
4.2 utilizarea corectă şi nuanţată a categoriilor semantice învăţate- sensul omonimelor şi a paronimelor în diferite contexte; utilizarea sinonimelor în scopul evitării repetiţiilor; antonime; cuvinte polisemantice;
4.3 organizarea secvenţelor textuale în funcţie de o cerinţă specifică- alcătuirea planului unei lucrări pe o temă dată;
- structurarea unui text propriu în secvenţe distincte în funcţie de tipul acestuia: rezumat, caracterizare de personaj, comentarea unor secvenţe din textele studiate sau a semnificaţiilor titlului unui text,
scrierea unor compuneri narative, descriptive, informative;
- redactarea unei cereri în diverse scopuri; fişe de lectură; ∗prezentarea unor evenimente culturale; texte destinate prezentării unui auditoriu;
- dispunerea în pagină a diverselor texte; scrierea îngrijită, lizibilă şi corectă
4.4 utilizarea corectă a flexiunii
nominale şi verbale în textul scris,
utilizând corect semnele ortografice şi de punctuaţie
- părţile de vorbire flexibile (verbul, substantivul, pronumele, numeralul, adjectivul) şi neflexibile (adverbul, prepoziţia, conjuncţia, interjecţia); relaţii şi funcţii sintactice;
- construirea corectă şi expresivă a unui text din punct de vedere sintactic; utilizarea adecvată a formelor verbale în raport cu cronologia faptelor relatate; utilizarea conectorilor adecvaţi la nivelul propoziţiei şi al frazei; folosirea unor grupuri verbale şi nominale pentru a spori expresivitatea comunicării;
ortografierea unor structuri verbale şi nominale;
4.5 folosirea modalităţilor variate pentru realizarea expresivităţii textului- realizarea unor descrieri prin ordonarea detaliilor în funcţie de propriile percepţii/propria imaginaţie; compuneri narative, descriptive şi dialogate, cu valorificarea categoriilor semantice învăţate; construirea unor scurte povestiri; inserarea dialogului
în compuneri; redactarea unei expuneri pentru prezentarea în public în diverse împrejurări; rezumarea textelor epice şi caracterizarea peronajelor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu