4. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse
Competenţe specifice | Conţinuturi asociate |
4.1 exprimarea, în scris, a propriilor opinii şi atitudini | - redactarea nuanţată în raport cu structura şi motivaţiile personale; descrierea unor personaje sau persoane considerate drept modele şi motivarea opţiunilor |
4.2 utilizarea corectă şi nuanţată a categoriilor semantice învăţate | - sensul omonimelor şi a paronimelor în diferite contexte; utilizarea sinonimelor în scopul evitării repetiţiilor; antonime; cuvinte polisemantice; |
4.3 organizarea secvenţelor textuale în funcţie de o cerinţă specifică | - alcătuirea planului unei lucrări pe o temă dată; - structurarea unui text propriu în secvenţe distincte în funcţie de tipul acestuia: rezumat, caracterizare de personaj, comentarea unor secvenţe din textele studiate sau a semnificaţiilor titlului unui text, scrierea unor compuneri narative, descriptive, informative; - redactarea unei cereri în diverse scopuri; fişe de lectură; ∗prezentarea unor evenimente culturale; texte destinate prezentării unui auditoriu; - dispunerea în pagină a diverselor texte; scrierea îngrijită, lizibilă şi corectă |
4.4 utilizarea corectă a flexiunii nominale şi verbale în textul scris, utilizând corect semnele ortografice şi de punctuaţie | - părţile de vorbire flexibile (verbul, substantivul, pronumele, numeralul, adjectivul) şi neflexibile (adverbul, prepoziţia, conjuncţia, interjecţia); relaţii şi funcţii sintactice; - construirea corectă şi expresivă a unui text din punct de vedere sintactic; utilizarea adecvată a formelor verbale în raport cu cronologia faptelor relatate; utilizarea conectorilor adecvaţi la nivelul propoziţiei şi al frazei; folosirea unor grupuri verbale şi nominale pentru a spori expresivitatea comunicării; ortografierea unor structuri verbale şi nominale; |
4.5 folosirea modalităţilor variate pentru realizarea expresivităţii textului | - realizarea unor descrieri prin ordonarea detaliilor în funcţie de propriile percepţii/propria imaginaţie; compuneri narative, descriptive şi dialogate, cu valorificarea categoriilor semantice învăţate; construirea unor scurte povestiri; inserarea dialogului în compuneri; redactarea unei expuneri pentru prezentarea în public în diverse împrejurări; rezumarea textelor epice şi caracterizarea peronajelor. |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu