2. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în producerea de mesaje orale în situaţii de
comunicare monologată şi dialogată
Competenţe specifice | Conţinuturi asociate |
2.1 asigurarea coerenţei ideilor exprimate într-un mesaj oral | - formularea ideii principale; relaţionarea ideilor principale cu ideile secundare; construirea unor texte orale de tip narativ, descriptiv şi informativ; rezumarea unui text; - modalităţi de exprimare a preferinţelor şi a opiniilor; |
2.2 valorificarea categoriilor semantice învăţate, în contexte diferite | - sensurile unor cuvinte în contexte diferite; mijloacele de îmbogăţire a vocabularului; antonime, sinonime, omonime, paronime şi cuvintelor polisemantice în contexte diferite; *unităţi frazeologice; |
2.3 respectarea normelor morfosintactice în propoziţii şi în fraze | - utilizarea corectă a părţilor de vorbire flexibile şi neflexibile învăţate; construirea corectă a unor enunţuri din punct de vedere sintactic; construirea unui monolog sau a unui dialog; descrierea unor obiecte, a unor tablouri din natură, a unor fenomene; construirea unor naraţiuni simple; utilizarea expresivă a limbii; - corectarea unor construcţii pleonastice; utilizarea paronimelor; folosirea corectă a accentului; |
2.4 adaptarea vorbirii la situaţiile speciale sau neprevăzute de dialog sau monolog | - adaptarea comportamentului verbal şi nonverbal la o situaţie de comunicare inedită; *dialogul formal şi informal; continuarea unui dialog cu început dat; modalităţi de exprimare a preferinţelor şi opiniilor; utilizarea elementelor nonverbale într-un dialog; - *acte de vorbire (de exemplu: susţinerea unei conversaţii; formularea de argumente sau contraargumente într-o discuţie; formularea unei opinii; stabilirea de comparaţii sau de analogii); - dificultăţi privitoare la utilizarea corectă a pronumelui reflexiv, la clasele cu elevi ce aparţin minorităţilor etnice; |
2.5 cooperarea în interacţiunile de grup | - confruntarea opiniilor; *acte de vorbire (prezentarea unor lucrări/ materiale/ activităţi realizate în echipă). |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu