Exprimarea orală

2. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în producerea de mesaje orale în situaţii de
comunicare monologată şi dialogată


Competenţe specifice

Conţinuturi asociate

2.1 asigurarea coerenţei ideilor exprimate într-un mesaj oral- formularea ideii principale; relaţionarea ideilor
principale cu ideile secundare; construirea unor texte
orale de tip narativ, descriptiv şi informativ;
rezumarea unui text;
- modalităţi de exprimare a preferinţelor şi a opiniilor;
2.2 valorificarea categoriilor semantice învăţate, în contexte diferite- sensurile unor cuvinte în contexte diferite; mijloacele
de îmbogăţire a vocabularului; antonime, sinonime,
omonime, paronime şi cuvintelor polisemantice în
contexte diferite; *unităţi frazeologice;
2.3 respectarea normelor morfosintactice în propoziţii şi în fraze- utilizarea corectă a părţilor de vorbire flexibile şi
neflexibile învăţate; construirea corectă a unor enunţuri
din punct de vedere sintactic; construirea unui monolog
sau a unui dialog; descrierea unor obiecte, a unor tablouri
din natură, a unor fenomene; construirea unor naraţiuni
simple; utilizarea expresivă a limbii;
- corectarea unor construcţii pleonastice; utilizarea
paronimelor; folosirea corectă a accentului;
2.4 adaptarea vorbirii la situaţiile
speciale sau neprevăzute de dialog
sau monolog
- adaptarea comportamentului verbal şi nonverbal la o
situaţie de comunicare inedită; *dialogul formal şi
informal; continuarea unui dialog cu început dat;
modalităţi de exprimare a preferinţelor şi opiniilor;
utilizarea elementelor nonverbale într-un dialog;
- *acte de vorbire (de exemplu: susţinerea unei
conversaţii; formularea de argumente sau
contraargumente într-o discuţie; formularea unei
opinii; stabilirea de comparaţii sau de analogii);
- dificultăţi privitoare la utilizarea corectă a pronumelui
reflexiv, la clasele cu elevi ce aparţin minorităţilor
etnice;
2.5 cooperarea în interacţiunile de grup- confruntarea opiniilor; *acte de vorbire (prezentarea
unor lucrări/ materiale/ activităţi realizate în echipă).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu